31 maart 2010

Wat is dat nou, politiek?

Wesley, 10 jaar oud, vraagt aan zijn vader: "Pap, wat is dat nou, politiek?"
Zijn vader denkt even na en zegt: "Politiek kan je vergelijken met ons gezin. Ik breng het geld binnen, dus ik ben het kapitaal. Je moeder bewaakt het geld en beslist waar het aan uit wordt gegeven, dus zij is de regering.
Het dienstmeisje is de arbeidersklasse en je opa houdt alles in de gaten, dus hij is de overheid. We willen allemaal het beste voor jou, dus jij bent het volk. En je broertje van anderhalf is de toekomst. Snap je het nu een beetje?"
Wesley denkt even na en zegt: "Pap, ik ga hier een nachtje over slapen."

Die nacht wordt Wesley wakker omdat zijn broertje huilt. Hij gaat kijken in de babykamer en ziet dat zijn broertje z'n luier volgepoept heeft, dus hij gaat naar de slaapkamer van zijn ouders. Hij probeert zijn moeder wakker te maken, maar wat hij ook doet, ze blijft vast in slaap. Zijn vader is nergens te bekennen en hij besluit naar de kamer van het dienstmeisje te gaan. Daar ziet hij dat zijn vader seks heeft met het dienstmeisje terwijl opa verlekkerd door het raam toekijkt. Hij zucht een keer diep en kruipt zijn bed weer in.

De volgende ochtend vraagt zijn vader: "En zoon, weet je nu wat politiek is?" Wesley kijkt zijn vader aan en zegt: "Ik denk dat ik het nu snap. Het kapitaal naait de arbeidersklasse terwijl de overheid toekijkt. De regering luistert niet naar het volk en de toekomst zit in de stront."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten