12 maart 2010

St. Patricks Day

17 maart viert Ierland feest. Zelfs dit weekend al viert Ierland feest. En samen met Ierland viert iedere Ierse Pub ter wereld feest, want op St. Patricks Day is iedereen een beetje Iers. Maar wie was die St. Patrick nou eigenlijk? Olievepief ging op onderzoek uit.

St. Patrick, of Patricius leefde in de 5e eeuw en is overleden op 17 maart 461. Dat verklaart meteen de datum van de feestdag. Alhoewel het een beetje macaber is om te vieren dat je beschermheilige is overleden, maar goed. Hij vertrok naar Ierland om daar de heidenen te bekeren en hen Jezus Gristus te brengen.
De legende vertelt ons dat hij alle slangen uit Ierland verdreven heeft (ik denk dat slangen dan weer een metafoor zal zijn voor de duivel o.i.d.) en dat er daarom nu nog steeds geen enkele slang te vinden is op het eiland. Het klaverblad wordt ook aan hem toegeschreven. Dit symboliseert de heilige drie-eenheid.
Ook leuk om te weten: St. Patrick is de beschermheilige van o.a. mijnwerkers. Dus een goede reden om deze feestdag ook in Heerlen in te voeren.

Zo, mijn nieuwsgierigheid is gestild. Ik weet nu wat ik dit weekend vier als ik ergens in een Ierse pub geniet van een groot glas Guinness. Guinness is goed. Jij ook?

3 opmerkingen:

  1. Als alternatief kunnen ze nog altijd Sir Arthur Guinness als beschermheilige gebruiken, St. Guinness day vind ik ook goed klinken... In Limburg wordt overigens de Heilige Barbara als beschermheilige voor de mijnwerkers aanbeden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haar feestdag is op 4 december. Maar met haar ging het niet zo goed als met St. Patrick http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbara_van_Nicomedi%C3%AB
    Ik stel voor dat we beiden feesten vieren. Uiteraard met de zegen van Sir Arthur Guinness.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En St.Arnold (of Sint Arnoldus)dan? De patroonheilige van de bierbrouwers. Feest op 14 augustus.

    BeantwoordenVerwijderen